خوب امروز یه نون خیلی خوشمزه درست کردم . خیلی خمیر سبک و پوکی داشت و چون کم شیرین بود دلو نمی زد .

عکساش تو

البته این نونای من خیلی خوشگل و خوش تیپ و هیکل بودنا!!!! اما چون نور کم بود خیلی خوش عکس نشدنتاریکی گرفته شده بخاطر همین پیشاپیش به خاطر کیفیت پایین عکسا عذر خواهم...

//bayanbox.ir/id/848848255321215095?view


و اما مواد لازم :


آرد حدود نیم کیلو
تخم مرغ 1 عدد
شیر گرم یک لیوان
روغن مایع یک پنجم لیوان
مایع خمیر یک قاشق غذاخوری پر

نمک نصف قاشق چایخوری
شکر 4 قاشق غذاخوری 
 

طرز تهیه : خمیر مایه رو به اضافه چند قاشق شیر ولرم و یک قاشق از شکر توی یه کاسه کوچیک مخلوط میکنیم و درشو میذاریم یه چند دقیقه بمونه تا کف کنه . برای خمیر مایه فوری این مرحله لازم نیست ولی من همیشه این کارو انجام میدم و خوبیش اینه که میفهمم خمیر مایم سالمه یا نه و اگه کف نکرد متوجه میشم خمیر مایم دیگه سالم نیست و بقیه موادو مخلوط نمیکنم که هدر برن.

                                  ***

خوب حالا تخم مرغ و روغن و بقیه شیر و شکرو تو یه کاسه بزرگ مخلوط میکنیم . و آردو کم کم به مخلوط اضافه میکنیم و خمیر مایه عمل اومده رو . ممکنه تمام آرد مصرف نشه . به خاطر همین اضافه کردن آردو تا حدی ادامه میدیم مه خمیر هنوز جسبناکه و نباید خیلی سفت بشه . و در این مرحله حسابی خمیرو ورز میدیم . بعد کاسه حاوی فرو با در بسته تو یه محیط گرم میذاریم حدود یکی دو ساعت بمونه تا حجمش زیاد بشه .

بعد خمیرو میذاریم جلومون و با چاقو تکه های مناسبو جدا کرده چونه می کنیم و تو سینی ای که کفش آرد پاشی شده با کمی فاصله میچینیم و روشو هم با یه پارچه نازک می پوشونیم تا رویه خمیر خشک نشه .

بعد می تونیم این خمیرو با هر چیزی که دوست داریم پر کینم و به هر شکلی که دوست داریم بپیچیمش.

من این بار با یه پروزه شکست خورده پرش کردم .

و اما پروزه شکست خورده چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعریف میکنم براتون .


قضیه از این قراره که چند روز پیش در اوج کار روی پایان نامم ناگهان دلم کیک شکلاتی خواست و ناگهان دلم خواست تو پلوپز بپزمش ...چراشو واقعا نمیدونم... هیچی دیگه از اونجایی که موقع درس خوندن هر کاری خوبه الا درس خوندن سریعا درس بکار شده اقدام کردم... ناگهان وسط کار دیدم جز یک لیوان شکر قهوه ای هیچ جور شکر دیگه ای در دسترس نیست نه شکر سفید و نه حتی قند !!!!!   خوب گاهی پیش میاد دیگه .

این بود که از همون یک لیوان شکر قهوه ای که برای اون مقدار مواد خیلی کم بود استفاده کردم و نتیجه یه کیک شکلاتی کم شیرین بود که تهش به قطر یک سانت بلکم بیشتر جیر شده بد .... تهدیگ نبودا اصلا سفت نبود فقط یه لایه کاملا جیر .  کیکم بمزه حوله می داد!!!!! ( خدایا نمردیم و طعم حوله رو هم چشیدیم)
هیچی دیگه کیک به فریزر منتقل شد . ما هم کور و پشیمان یه خاگینه پخته نوش جان فرموده برگشتیم سر کارمون.....

حالا امروز این پروزه شکست خورده رو از فریزر بیرون آوردم ریختم تو غذا ساز خوردش کردم و خمیرش کردم و توی خمیر پیچیدم . وای ... عالی شده بود . بالاخره راست گفتن شکست آغاز پیروزیه !!!!

شما می تونید وقتی همچین پروزه شکست خورده ای ندارید با هر چیز دیگه ای مثلا سیبی که با یه کم آب و شکر و دارچین پختینش یا یا باقیمونده کیکی که از تزئیناتش مونده یا هر چیز دیگه که الان به فکرم نمیرسه .... 

برای رو مال این نون های مغز دار خوشمزه یه زرده تخم مرغو همراه با دو قاشق شیر و یه کوچولو زعفران آبکرده مخلوط کرده با قلمو روی نونا مالیدم و کمی کنجد سفید پاشیدم روش .

این عکس نان هاست قبل از پخت:


//bayanbox.ir/id/5426658282175469290?view


و اینا هم بعد از پخت و برش خورده :


//bayanbox.ir/id/3993831119002080050?view



//bayanbox.ir/id/4055487785756189551?view



//bayanbox.ir/id/1102755137779601768?view



قصد دارم فردا بدم ملیکا جونم که از راه رسید صبحانه بخوردش و چند تاشم ببرم واسه مادر گرامی و خاندائی جان .


.

.

.

یه توضیح :

میتونید توی خمیر فقط از یک قاشق شکر استفاده کنید و به جای نصف قاشق چایخوری نمک یک قاشق مربا خوری نمک بریزید و مواد درونیش هم غذایی باشه .

من برای روز معلم برای مدرسه پذیرایی از همکارا خمیر غذایی درست کردم و توشو با قارچ و گوشت چرخکرده و رب و پیاز داغ و  فلفل دلمه پر کردم .

اینم عکساش:


//bayanbox.ir/id/7688025747733853371?view


//bayanbox.ir/id/8862252669117756346?view



یه توضیح کوچولو هم درباره طرز پیچیدنش بدم امروز یکی از همکارا سوال کرد . خمیرو به شکل مستطیل باز می کنیم قسمت انتهایی رو با چاقو چنتا برش ایجاد میکنیم طوریکه این برشها به ضلع کووچیک مستطیل نرسه . در قسمت بالایی مواد میانی رو میذاریم و لوله میکنیم تا به قسمت برش دار برسه . که در حقیقت این بخش برشدار میافته روی نون و بعد از پف کردن و پختن به این شکل زیبای شیاردار دیده میشه