سلام .

روزه هاتون قبول باشه ایشاللا اونم تو این روزای خیلی خیلی گرم .

اینجا که واقعا خیلی گرم و طاقت فرساست و آدم هر لحظه فکر میکنه الانه که غش کنه . ولی خدا طاقتشو میده دیگه.

این کیک حلوا رو دیروز درست کردم و این پست هم مخصوص رئوفه جون گل و گلاب که خواسته بود.

 





کیک حلوا ( خیلی خوشمزه و راحته برای سفره افطار هم خیلی شیک و با کلاسه . )

برای کیک :
 
تخم مرغ 3تا
    
شکر 2پیمانه
    
روغن مایع 3/4 پیمانه
    
ماست 3/4پیمانه
    
بیکینگ پودر  1 قاشق چایخوری
    
هل   مقداری
    
آرد 2پیمانه

تخم مرغارو با شکر خوب میزنم سفید بشه روغنو کم کم اضافه میکنم بازم می زنم ماست اضافه میکنم باز میزنم آرد و بیکینگ پودر و هل رو الک میکنم توش یه کم مخلوط میکنم آروم بعد میریزم تو سینی خود فر که تهش کاغذ چرب شده انداختم. اینجوری یه کیک نازک دارم . حدود بیست دقیقه ( بستگی به فرتون داره . فر من خیلی هم استاندارد نیست و با دمای 200 حدود بیست دقیقه طول میشکه .) وقتی کیک پخت گریل رو روشن می کنم کمی هم روش طلائی بشه .
حالا کیکو میذارم یه جای خنک تا خوب از حرارت بیافته و خنک بشه .
این کیک چون خیلی نازکه ممکنه بعد از خنک شدن خشک بشه که هیچ اشکالی نداره . در حقیقت قبل از حلوا کشی با شربت رقیق مرطوبش می کنیم و کیک دوباره نرم و تر و تازه میشه.


//bayanbox.ir/view/4192415405887665220/DSC00034.jpg


اینجا کاملا ارتفاع کیک مشخصه که نازکه


//bayanbox.ir/view/8229694182237670715/DSC00036.jpg



خوب حالا میریم سر وقت حلوا.

دو نوع دستور میذارم هر کدومو خواستین استفاده کنید.
روش اول: حلوای ساده

این کیک حلوایی حلواش دو رنگه که از این روش استفاده شده


برای حلوای تیره:

یک ویک چهارم پیمانه آرد

  یک پیمانه مخلوط کره و روغن مایع

شربت ( یک پیمانه شکر و یک پیمانه آب و زعفران و کمی گلاب که گذاشتم یه قل بجوشه)

آردو گذاشتم بدون روغن تفت بخوره تا رنگش عوض بشه . از روحرارت برداشتم.  بعد روغن اضافه کردم وگذاشتم روحرارت ملایم و خوب تفت دادم تا به رنگ دلخواهم برسم . در نهایت شربت اضافه کردم و از روی حرارت برداشتم.

حلوای روشن :

آرد گندم یک پیمانه

آرد برنج یک پیمانه

روغن و کره یک پیمانه

شربت

آرد ها رومثل حلوای قبلی تفت میدیم و بعد با روغن تفت میدیم . البته هر میزان تفت دادن زیاد باشه رنگش هم تیره تر میشه . در نهایت از روی حرارت برداشته و شربتشو اضافه میکنیم.

حلوا رو برای اینکه روغن پس نده وخوب منسجم بشه باید تو این مرحله تو یه قابلمه بریزیم و قابلمه روبچرخونیم تا حلوا یک تکه و یکدست بشه . اینجوری دیگه روغن هم پس نمیده .

بعد یک لایه کیک و یک لایه حلوا می چینیم و روی حلوا هم من کنجد سفید ریختم.

میشه با حلوا شکوفه بزنیم روش یا با خلال بادام و پسته تزئینش کنیم .

حلوا رو یه مدت حدود یک ساعت تو فریزر بذارید وبعد با یک چاقوی تیز برش بزنید .

حتما باید بمونه و سرد بشه قبل از برش وگرنه لایه ها خوب به هم نمی چسبن و از هم جدا میشن موقع سرو.

 

 

روش دوم برای حلوا:

 

حلوای شیر خشک ( این حلوا یه کم زیاد شیرین میشه و اگه خیلی شیرین دوست ندارید از خیرش بگذرید )

 

آرد 1 پیمانه 

شیر خشک 1 پیمانه

آب سه چهارم پیمانه

شکر یک و نیمپیمانه
گلاب یک دوم پیمانه
مخلوط روغن و کره یک پیمانه
هل و زعفران

آرد رو توی تابه ریخته و خوب تفت بدید تا کاملا بوی خامیش از بین بره . از روی حرارت بردارید کمی هم بزنید تا از اون داغی زیاد بیافته حالا شیر خشکو اضافه کنید و خیلی سریع هخم بزنید چون سریع سریع می سوزه وقتی شیر خشک با آرد مخلوط شد روغنو اضافه کرده روی حرات بگذارید و خیلی تند تند هم بزنید و آرام نگیرید که شیر خشک حلواتون می سوزه .
هر وقت حس کردید به رنگ مناسب رسیدید شربتو اضافه کنید ( مخلوط آب و شکر و هل و زعفرون)
در این مرحله از روی حرارت بردارید و یه کم رو زمین هم بزنید تا سفت بشه .
این حلوا خیلی سفت نمیشه و قالب هم نمیشه زد . ولی خیلی خوشمزه و خوشرنگه